Prémisses / Beginnings
Andrée-Anne KEKEH-DIKA (Université Paris 8)
La vérité sans apprêt ou les pouvoirs de l’ordinaire
Maryemma GRAHAM (University of Kansas, Lawrence)
“From the Village to the World: Morrison’s Critical Geography”
I. Dans le creux des mots… A Mercy
Textual Inventions: Reading A Mercy
Emmanuelle ANDRES (Université de La Rochelle)
A Mercy : les lettres-paroles de Florens, ou la prose du monde ordinaire
Herman BEAVERS (University of Pennsylavania)
Across Distances Without Recognition: Susceptibility, Immunity, and the Dilemma of Speculative Agency in A Mercy
Claudine RAYNAUD (Université Paul Valéry Montpellier 3)
Paroles de pierre : Lire A Mercy (avec Derrida)
II. Les voies de l’objet : figuration, circulation, savoirs
Objects: Figuration, Significations and the Circulation of Knowledge
Claude LE FUSTEC (Université Rennes 2)
Au-delà du Destin Manifeste, une idée du paradis dans la vie, non dans l’après-vie ou l’art d’apprendre à y voir sans images
Annie-Paule MIELLE DE PRINSAC (Université de Bourgogne)
Des choses et des mots: l’ancrage sensuel d’une philosophie.
Dana MIHĂILESCU (University of Bucharest)
Photography and Prose Pictures in Beloved: The Frames of Emotional Memory
III. Ramifications
Transformation Beyond the Ordinary
Greg THOMAS (Syracuse University)
“Neo-slave Narratives” and Literacies of Maroonage: Rereading Morrison with Dionne Brand, — George Jackson, and Assata Shakur
Janis A.MAYES (Syracuse University)
“Interior Designs: Re-introducing Morrison/Translation as Black Literary Passaging—Beyond the Ordinary Visible”